Färga garn

000_7054_thumb[12]

Jag får en hel del frågor om vad det är för garn jag använder,
och hur jag gör när jag färgar det.

Jag använder 8/4 bomullsgarn (virkgarn) på 200g-härvor.
Oftast oblekt vilket ger mildare färger, ibland vitt vilket ger skarpare färger.
Garnet köper jag i vilken garnbutik som helst.
Någon gång har jag köpt på nätet - tyvärr kommer jag inte ihåg var,
men alla större e-butiker säljer 8/4 garn till bra priser.

Det går naturligtvis lika bra att använda 12/6 (kabeltvinnat)
bomullsgarn om man föredrar det.

Beach-Pebbles
Färgar gör jag med Panduros flytande batikfärg.
Den finns i ett antal färger som är blandbara sinsemellan.
Jag blandar halva bad vilket brukar räcka bra till 4-5 härvor, dvs
jag tippar upp 5 liter hett vatten (så varmt det går från kranen) i en stor
plastbunke och rör ner 1/2 paket fixersalt och 1/2 paket vanligt koksalt.
Sedan rör jag ordentligt tills salterna löst sej och slår i 1/2 burk färg.

Härvorna ska vara ordentligt blötlagda och urkramade för att
färgen ska fästa ordentligt. På torra partier blir det lätt vita fläckar.

Om man lägger ner garnet direkt i färgbadet när det är hett så får man
den starkaste färgen. Allteftersom badet svalnar kan man lägga ner
nya härvor för att få ljusare nyanser. Färgen blir också olika
stark beroende på hur länge man låter garnet ligga i.

Limegrönt färgar jag med gult bad med en gnutta grönt i.
Turkost får man av ett blått bad med lite grönt i.
Beiga färger kan man få av röd/grönt bad som fått svalna.
Hallonrött får man om man först färgar garnet cerise och
sedan färgar det i ett rött färgbad.

Man kan doppa ner en garnhärva bit för bit för att
få ett garn som skiftar i starkare och svagare färg.

Man kan doppa bara en bit av en garnhärva i olika färgbad
för att få ett garn som skiftar i tex rött och orange.

Rött är den svåraste färgen. Jag har kommit fram till att bästa
sättet att få riktigt starkt rött är att använda en hel flaska
batikfärg till ett halvt bad, dvs 5 liter varmt vatten.

Panduro har en instruktion i pdf-format >>

beach2
När man färgat klart garnet ska man skölja det i så varmt
vatten som möjligt tills det inte släpper någon överskottsfärg alls.
Sedan handtvättar man härvorna i riktigt varmt vatten med vanligt tvättmedel.
Därefter sköljer man igen tills vattnet är helt klart och
garnet inte innehåller tvättmedelsrester.

Sedan kan man hänga upp sitt nyfärgade fina garn på tork!

Varning!
Tvätta inte garnhärvor i tvättmaskinen.
Jag har gjort det en gång, och jag lovar att det blev väldigt trassligt!

Beach-Pebbles

Jag har svårt att tro att det lönar sej rent ekonomiskt att färga eget garn.
En flaska batikfärg kostar ca 65 kr och en påse fixersalt ca 35 kr.
Dessutom gör man av med väldigt mycket varmvatten.

Själv färgar jag eget garn för att få garn i många olika färger och nyanser.
Garnet blir också mer levande i färgerna än vad fabriksfärgat garn är.
Och så är det otroligt roligt att färga själv!

vickevira

Samtliga produkter i VickeVira's sortiment >> är stickade
och virkade av mitt eget batikfärgade garn.

beach2
Nu tror jag att jag har svarat på det mesta jag brukar få frågor om.
Om jag har missat något, eller du undrar över något mer,
så fråga gärna så svarar jag så fort jag kan!

mias2

10 kommentarer:

  1. Vad fint det ser ut när du hänger upp alla dina färgade garner, verkligen läckert! Generöst också av dej att berätta hur du gör, man blir verkligen sugen på att prova. Hoppetossa

    SvaraRadera
  2. Wow vilket otroligt jobb du lägger ner - vad duktig du är! Jag kan ingenting om tyger och garner men jag kan tänka mig att det blir roligare med färger som är lite speciella och som kanske inte går att få tag på annanstans :)

    Vilka häftiga stickade bakelser du visade i förra inlägget också!

    SvaraRadera
  3. Glömde förresten att säga - jag googlade runt en massa och letade efter rosen och till slut fann jag att det måste vara en "Plena" även kallad "Finlands vita ros" - så du hade säkert rätt med den där Ålandsrosen *ler*

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  4. Vilken bra beskrivning du ger. Om jag någon gång blir sugen att prova kommer jag att konsultera denna text. Men jag har redan innan fattat att det är mycket jobb. Fina nyanser du får fram.

    SvaraRadera
  5. Det var väldigt intressant läsning, har just undrat hur du gör. Tack!
    Ha en fin skolavslutningsvecka!

    SvaraRadera
  6. Vilken bra beskrivning, jag blir väldigt sugen på att prova. Jag har bara testa KoolAid i micron, gick väldigt bra, svårt att få tag på bara, och karamellfärg, det gick förvånansvärt bra, men det fins ju inte så mycket färgval direkt.

    SvaraRadera
  7. Ja, visst är det underbart med det egenfärgade garnet. De blir inte så mättade i färgerna, mer mjuka och levande. Jag har bara färgat ull och silke, men det verkar ju vara ungefär detsamma att färga bomull enligt din beskrivning. Bra skrivet. Hälsn. Malin Sj

    SvaraRadera
  8. Jag har också bara färgat animaliska fibrer. Man kanske skulle försöka sig på bomull, det verkar ju inte så svårt!
    Tack för beskrivningen!

    //Evfa

    SvaraRadera
  9. Love it! I've recently started dyeing too. I've only done it once with Kool Aid dyes and once with acid dyes. Very nice! You made a lot of yarn too.

    SvaraRadera