African Flower


DSCF2681

Jag har fått tillåtelse av Elizabeth Cat att översätta mönstret till den här härliga blomster-hexagonen “African Flower” till svenska! English version is available on Flickr >>

Varv 1: 5 luftmaskor, slut ihop till en ring med en smygmaska.
Varv 2: 3 luftmaskor (bildar första stolpen).
Virka sedan om luftmaske-ringen: 1 stolpe 1 luftmaska, sedan 2 stolpar 1 luftmaska – 5 gånger vilket bildar de 6 grunddelarna.
Varv 3: Byt färg. Virka om varje luftmaska: 2 stolpar 1 luftmaska 2 stolpar, 6 gånger.
Varv 4: Virka om varje luftmaska: 7 stolpar.

Varv 5: Byt färg. Virka en fast maska i varje stolpe, samt mellan varje blomblad en stolpe med nertag mellan två grupper om två
stolpar på 3e varvet.
Varv 6: Byt färg. 1 stolpe i varje fast maska, förutom mitt på varje kronblad där man virkar 1 stolpe, 1 luftmaska, 1 stolpe i samma maska vilket bildar hörnen på hexagonen.


Mönster till väska av Afrikanska blommor finns att köpa på Ravelry.

English pattern for an African Flowers bag is available for purchase on Ravelry.


mias2

78 kommentarer:

  1. Fiiina! Hmm, kanske skulle lära mig virka...

    SvaraRadera
  2. Tack.
    Jag kommer att använda mig av mönstret.

    SvaraRadera
  3. Sis: Tycker jag absolut! Du har ju Knitty Sr där som kan ge dej några privatlektioner ;)

    SvaraRadera
  4. Tack snälla du de var verkligen läckra

    SvaraRadera
  5. TACK,TACK,TACK för att du lägger ut mönstret. Jag gár i mormorsrutetankar och ser sá mycket fint. Men dom här är nog finast av alla. Jag hade nog klurat ut mönstret själv, men är ganska upptaget en tag framöver, sá tack för att du hann före.

    SvaraRadera
  6. Åh, nu blev jag supersugen på att virka, så fint mönster, tack! Virkning är härligt mellan stickprojekten, håller just på med ett Ipodfodral.
    Det lät så härligt det där m att sitta på altanen o njuta av solen!! Hoppas du får fatt i ett fårskinn.
    ha det fint!
    (ps. Jag fick "sosse" som ordverifiering, det tycker jag var ett kul ord...)

    SvaraRadera
  7. En award kan du hämta hos mig - om du vill.
    Jag har fått en och vill ge den vidare till alla som finns bland mina länkar.
    Hoppas att du, som ger så mycket till mig via din blogg, vill ta emot den.
    Hälsningar från Ingela K
    http://kreativitetsbloggen.blogspot.com/2010/01/overraskande-award.html

    SvaraRadera
  8. *ler*
    Ville bara visa att jag uppskattar din blogg. ;)

    SvaraRadera
  9. Åh så vacker den är, funderar genast på vad man skulle kunna göra av denna :D

    SvaraRadera
  10. Tack för översättningen av de afrikanska blommorna. Jag har använt mönstret till en gosig bebisfilt. http://borghoffskan.blogspot.com

    SvaraRadera
  11. Åh vad glad jag blir av dina bilder, färger & mönster (kan behövas när det är aprilväder i Maj här i Sundsvall). Sökte fram lite rester från en kofta i Drops Safran, men måste köpa lite våriga färger oxå! Här ska det virkas blommor <3
    //Krickelina

    SvaraRadera
  12. Tack jag ska försöka göra en barnkofta med hjälp av det här mönstret en doppresent önska mig lycka till

    SvaraRadera
  13. Vackert, enkelt och beroendeframkallande! Love it!

    SvaraRadera
  14. Hej!
    Har provat att virka en blomma, jag saknar smygmaskorna som krävs för att komma till rätt ställe för att hamna rätt med stoplarna, sen tror jag det är fel med sista varvet,? på bilderna du har brevid så avslutas blomman med ett varv med fasta maskor,

    Mvh Anneli

    SvaraRadera
  15. Hej Anneli!
    Det går att göra blommorna på flera olika sätt. Ang smygmaskan så har du helt rätt att den behövs om man fortsätter med samma färg i nästa varv. Varför den inte finns i beskrivningen är för att i originalmönstret byter man färg på varje varv.
    Ang. sista varvet så finns det också variationer. Man kan göra bara ett varv fasta maskor, eller bara två varv fasta maskor, eller ett varv fasta maskor och ett varv stolpar, eller två varv fasta maskor och två varv stolpar. Vill du se de olika varianterna så kika in här:
    http://www.flickr.com/groups/africanflowers/

    SvaraRadera
  16. Verkligen jättevacker =) Vad har du använt för garn? Jag brukar använda drops muskat men funderar på om det blir lite tunt.. /Caroline

    SvaraRadera
  17. Tack för översättningen av mönstret!

    SvaraRadera
  18. jättefin blomma. det här ska jag prova när mitt nuvarande projekt är avslutat.
    & tack för översättningen!

    SvaraRadera
  19. Tack snälla du för mönster till de vackra blommorna. Här är min väska som jag precis gjort klart. Det kommer säkert fler efter den...
    http://hugomamma.blogspot.com/2010/07/tadaaa.html

    SvaraRadera
  20. Hei, så mye flott du lager har sett masse bilder på Flickr av African Flower. Garnet ditt ser utrolig flott ut, skulle gjerne prøvd det! Har nettoppoppdaget African Flower og har nå slitt meg gjennom den engelsk utgaven av oppskriften, sett på tutorials og kom i mål! Så fant jeg din oversettelse - greit å ha om jeg gjør noen andre prosjekter i mellomtiden. Jeg elsker veskene dine så en tur til Grebbestad må jeg få til!

    SvaraRadera
  21. i love this hexogan...its so pretty

    you make some really nice things.


    stinne
    http://raccoon-design.blogspot.com/

    SvaraRadera
  22. Jag har också provat att virka några blommor, det är ett väldigt lätt och snyggt mönster!
    Såg dina väskor på flickr, de är helt underbara!
    Finns foton i min blogg, om du vill ta en kik ;)

    SvaraRadera
  23. Hello
    I've discovered your blog in flickr and when i saw you had a tutorial os the african flower i couldn't believe it. unfortunatly it's not in english :(( you don't have the schema by any chance?
    Love your crochet works. True inspiration for me!

    SvaraRadera
  24. Tack för mönstret! Det har jag letat länge efter :)

    Mvh
    Johanna
    http://tantrutshorna.blogspot.com

    SvaraRadera
  25. hej alla som virkar mormorsrutor och afrikanska blommor jag undrar hur ni fäster trådarna snyggt och hållbart mellan alla färgbyten!!!! vore jätte tacksam för tips!

    SvaraRadera
  26. Hej Camilla!
    Min kommentars-feed har inte fungerat på ett tag, så det tog ett par dagar innan jag hittade din fråga. Om du kikar på min tutorial "crochet colour change) så ser du hur jag gör med ändarna vid färgbytena :)

    SvaraRadera
  27. hmm får ändå inte till det! virkar med bomulls garn och tycker det ändå spretar sig fram bara man drar lite i blomman, vill ju göra en filt med två fina sidor ;)

    SvaraRadera
  28. Hej! Tycker så mycket om det här mönstret så nu håller jag på och virkar för fullt. Vill även tacka för bra beskrivning över färgbyten, mina blommor blev betydligt finare efter det :-) Fick en förfrågan om var jag hittat det så jag har länkat hit från min blogg, hoppas det är OK!?

    http://tindradesign.blogspot.com/2011/02/staddag.html#comments

    SvaraRadera
  29. Tack för delning utav det här vackra mönstret!

    SvaraRadera
  30. Jättefint mönster,,men jag fattar inte varför min viker sig på kanterna. Ska det vara bara en luftmaska på sista varvet på kanterna,,det känns som att det ska vara 2 luftmaskor.

    SvaraRadera
  31. Hej MRS!
    De viker sig lite grann, men det går bort när man virkar ihop dem. Du kan göra 2 luftmaskor i hörnen om du tycker det blir bättre :)

    SvaraRadera
  32. det er så nydelig dette mønstret !! har heklet hexagonteppe men ikke i denne varinten..

    ha en fin kveld : )

    SvaraRadera
  33. jag undrar vad "Virka om" betyder? Är det upprepa?

    SvaraRadera
  34. "Virka om" på andra varvet betyder virka runtomkring eller runtom, med nedtag i ringen :)

    SvaraRadera
  35. Thank you for your tutorial!
    Anna

    lesartine.blogspot.com

    SvaraRadera
  36. Tack för att du gav mig en härlig inspiration och för en härlig blogg! Blev väldigt nöjd med min väska

    SvaraRadera
  37. Vilket fint mönster. Jag måste absolut prova det.

    SvaraRadera
  38. Oj, så fina som blommorna är, kunde jag förstås inte låta bli att också virka några stycken och fler blir det så klart! Väskorna du har på bild är ju jättefina! Vi får se..

    /Pia

    SvaraRadera
  39. hejsan, jag har en fråga ang. varv 6. det står "1 stolpe i varje fast maska, förutom mitt på varje kronblad där man virkar 1 stolpe, 1 luftmaska, 1 stolpe i samma maska vilket bildar hörnen på hexagonen." men ska det inte vara en stolpe även i stolparna från förra varvet? så virkade jag automatiskt och läste först senare att det inte stod så, det ser även ut som du har virkat så. du kanske har missat det i mönstret? eller är det jag som har tänkt helt fel?

    hälsningar Anna

    SvaraRadera
  40. Hej Anna!
    Jo, det är helt riktigt som du tänkt. Jag virkar dock inte alls så längre. Om du tittar på tutorial "Join-on-the-go)" så gör jag istället en luftmaska mitt på varje "raksträcka", där stolpen från föregående varv är. Detta för att kunna haka fast hexagonerna i varandra på fler punkter :)

    Hälsningar
    MiA

    SvaraRadera
  41. Tack för att du delar med dig av mönstret!

    SvaraRadera
  42. hejsan lilla du....
    härliga saker du visar på din sida och tack för ett vackert mönster - African flower... Jag testar lite olika virkmönster och är särskilt förtjust i alla dessa olika "rutor". har själv gjort halsdukar av mina rutor hittills. Just denna African hexagonen har inte blivit något mer än lösa rutor ännu... Väskorna var ju fantastiska - kanske blir det något sådant.
    /Nettan-Nettis

    SvaraRadera
  43. Tack för detta jättefina mönster! Tänkte göra en blomma på prov, men fortsatte varv på varv med stolpar eller fm och till slut hade jag gjort en babymössa! :-)

    SvaraRadera
  44. Så vacker ruta... Den måste jag prova på...

    SvaraRadera
  45. Tack så mycket! Ska bara klura ut vad det ska bli, de är så fina dessa rutor!

    SvaraRadera
  46. Tack för mönstret på denna fina blomma! :-)
    Första gången jag gjorde en, så blev den toppen på en babymössa.
    Men, ahh....nu kan jag inte stå emot längre,
    och jag har ett gäng Drops Paris-garner som bestämt har sagt ifrån om att
    de vill bli en väska i Af-blommor, så då är det ju bäst att lyda, eller hur? ;-)

    SvaraRadera
  47. Jag fattar inte mönstret. Har försökt minst tio gånger nu, men jag fattar bara inte. På varv 3 och 4 måste man ju öka maskor, vilket jag inte ser vart man ska göra det nånstans. Om man inte ökar blir det ju inte "platt" utan det blir ju lite mer som en skål, om du förstår vad jag menar ;) Vad gör jag för fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lisa,
      på varv 2 har du 3x6 = 18 maskor
      på varv 3 har du 5x6 = 30 maskor
      på varv 4 har du 7x6 = 42 maskor

      Hälsningar
      MiA

      Radera
  48. kan man använda vilka garner som helst? för detta garn är ju 100% bomull tänkte jag använda den sortens garn från yarn paradise för annars blir detta tokdyrt för mig.. vill komma undan så billigt som möjligt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ica,
      Javisst kan man använda vilka garner som helst :)

      Radera
  49. Jag fäster bara den först och sista tråden, de andra trådarna "virkar jag in" i blomman.

    SvaraRadera
  50. Tack snälla för mönstret till afrikanska blomman
    Har väldig virklust, på något somrigt, och ska prova
    blommor, helt klart :-)
    Hej Helena i Småland

    SvaraRadera
  51. Hej!
    Dina tutorials, Vrf kan du inte lägga upp dom på svenska med?
    För oss (eller iaf mig) om är totalt värdelös på engelska...
    Älskar detta mönstret!:)

    SvaraRadera
  52. Tack för mönstret, kul med annat än mormorsrutor. Nu åker restgarnet fram - blir en liten väska till sommarens cykelturer ;).
    Liten- Tant

    SvaraRadera
  53. Som jag har letat efter dessa omtalade afrikanska blommor... det börjar kännas lite enformigt med vanliga mormorsrutot, nu är jag redo för nåt nytt =) tusen tack =)

    SvaraRadera
  54. Hej, fina rutor, måste jag absolut prova

    SvaraRadera
  55. Jag "lånar" mönstret! Har lånat det en gång innan men lyckats slarva bort det. Älskar verkligen blomman! :D

    SvaraRadera
  56. Hello,
    Just found you via the wonders of Pinterest. What a beautiful site and I love your african flower pattern. I would like to make a cushion from it and see you have kindly provided a free pattern. Might I ask if it is available in English translation please?
    Thanks so much,
    Hen x

    SvaraRadera
  57. Hi Hen,
    it makes me happy to know you like my blog.
    The english version is here http://www.flickr.com/groups/africanflowers/

    MiA

    SvaraRadera
  58. Hej.
    Jag har virkat en egen variant av liten mössa där jag utgår från AF-blomman.
    Har redan skickat säkert en 30 tal mössor till insamlingar till Kongo's och Haiti's bebisar.
    Nu har jag fått förfrågan från bla annat Anna Braw som skriver på bloggen Kyrkkaffe,om jag kunde lägga ut på min blogg ett enkelt mönster på mössan.Nu är min fråga får jag länka till din översättning på blommönstret ?
    Hälsningar Soili
    Min blogg heter soanpysslar.blogspot.com

    SvaraRadera
  59. Hej Mia!
    Vilket garn använde du på den stora bilden på bara blomman?

    SvaraRadera
  60. Hej Anni!
    Det är ett handfärgat bomullsgarn 8/4, virkat med virknål 2,25 mm
    Tjings
    MiA

    SvaraRadera
  61. Hej!

    Vilken fantastiskt fin blomma, tack för att du översatt till svenska! Jag virkade först en blomma innan jag upptäckte din color change tutorial. Länka gärna till den i anknytning till mönstret så man ser det på en gång. Min första blomma blev verkligen inte särskilt bra i varvbytena, jag vill mycket hellre göra på ditt sätt!

    Sen kom jag på att formuleringen på varv två kan misstolkas. Jag gjorde inte den misstolkningen, eftersom bilden visar så tydligt hur det ska se ut, men man skulle kunna tolka det som att man ska virka 1 st, 1 lm, 2 st, 1 lm 5 gånger. Kanske det skulle stå *upprepningsstjärnor* kring *2 st, 1lm* för tydlighetens skull?

    Tack för en fin sida! Mvh / Josefine

    SvaraRadera
  62. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  63. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  64. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  65. Får jag också fråga hur du gör övergången från varv 3 till varv 4? Mvh / Josefine

    SvaraRadera
  66. Tack för mönstret, jag har gjort en väska av blommorna.

    SvaraRadera
  67. just found your lovely blog. african flowers are my favourite grannys, have a look at my blog;-) really like your african flower bag version!!
    greetings from germany

    SvaraRadera
  68. Nydelig mønster! Jeg har allerede heklet noen, og har lagt en link til mønsteret ditt. Håper det er OK. Hvis du vil se min versjon, kan du gå inn på bloggen min (Marits side)

    SvaraRadera
  69. Och jag som satt precis innan o översatte själv =) Men vi har gjort samma iaf. Imorgon får det nog bli att skaffa paypal-konto o inköpa mönster till happypotamus! Samlar ju på flodhästar... och blivit helkär i alla som dyker upp på fb. Har ingen egen blogg (ännu) men lägger till din i mina favoritsidor!

    SvaraRadera
  70. Hej! Jag hittar ingen svensk version av join-on-the-go??

    SvaraRadera